Bageri Övergården

Jag har i många år drömt om att baka bröd. Nu har jag äntligen tagit det från drömmarnas värld till verkligheten. De senaste sex veckorna har vi inte köpt bröd alls utan jag har bakat flera olika sorters bröd. Den stora anledningen till att jag gick från ingenting till allting är att jag upptäckte kalljäsning. Så enkelt!

Kalljäsning är enkelt!

Man sätter en deg på kvällen och gräddar brödet nästa morgon. Man behöver inte ens knåda degen. När den får jäsa långsamt så utvecklas smakerna på ett helt annat sätt och brödet blir otroligt gott! Jag har testat baguetter med rågmjöl och morot, olika frallor och limpor.

Just nu står en deg i kylen som imorgon bitti ska bli frallor. Denna gång använde jag både grahamsmjöl och vetemjöl så det blir intressant att se resultatet.

Jag ska skriva upp recepten här så att jag har ordning på dem, de som blivit mina favoriter.

Baguette med rågmjöl och morot

Limpa med havrekli

Frallor

Nästa steg blir att testa baka hamburgerbröd, pitabröd, tortilla och formfranska att rosta.

Det här är så roligt!

En reaktion på ”Bageri Övergården

  1. Pingback: Kalljäst limpa med havrekli – Övergården

Lämna en kommentar