Idag har vår gamla Viggo gått bort

Vår gamla hund Viggo tog sina sista andetag idag på morgonen. Nu är allt över. Han har bott i Dala-Järna hos mina (Johans) föräldrar de sista 8 åren. Mina föräldrar tog honom till veterinären tidigt idag. De hade redan förberett sig på vad som skulle ske och de tyckte också att det såg ut som om Viggo tappat gnistan helt den sista veckan efter jul och nyår.

Viggo, Norsk buhund

Under jul och nyårshelgen hälsade alla barn och barnbarn på hos mina föräldrar och Viggo gick runt där och verkade ganska nöjd men skröplig. Efter att alla åkt hem tappade han orken att äta och dricka ordentligt. Han visste säkert också att det var dags.

Sjukdomar de sista åren

Vi har alla vetat att han inte skulle leva länge till då han har haft diverse olika bölder, hudcancer och knölar här och där som han blivit opererad för. Han har fått smärtstillande länge och varit väldigt stel. Vid morgonens besök hos veterinären visade det sig att han hade ännu en stor cancerklump inne i strupen som har gjort det svårt för honom att andas och svälja.

Vi blev självklart ledsna men det var samtidigt skönt för Viggo att få ett slut och slippa lidandet och sjukdomarna som kommer hos en gammal hund. Han har inte haft det lätt sista tiden men blev ändå 15 år. Han skulle ha blivit 16 år nu i maj. Nu fick jag också lite tårar i ögonen när jag skrev det här.

Vila i frid Viggo.

Lämna en kommentar