Tvätta med linoljesåpa

Jag har märkt på vår statistik att ganska många hamnar här efter att ha googlat linoljesåpa.
Så därför tänkte jag skriva ett inlägg om hur vi använder såpan.
Vi köper vår såpa från Ovolin i femlitersdunkar. Och häller sen upp det i enliters flaskor så att det blir mer lätthanterligt.
Vi använder såpan till all städning utom nere i toalettstolen.
Alltså vi dammar, torkar golv och all annan rengöring. Den luktar gott (citrus), är dryg och helt och hållet miljövänlig.

Vi har nu de senaste månaderna börjat att tvätta våra kläder med såpan, i tvättmaskinen alltså. Den ersätter både tvättmedel och sköljmedel.
Eftersom Olle fortfarande kissar på sig med jämna mellanrum så går det en maskin om dagen i snitt. Det blir stora mängder tvättmedel och stora utsläpp i vår natur.
Jag är helt övertygad om att såpan sliter mindre på våra kläder, på maskinen och på vår natur. Och självklart på vår ekonomi.
Och så mycket mildare för Elias hud då han har atopiskt eksem.

En liter kostar på Ovolin 70 kronor och vi köper en femlitersdunk går den på 240 kronor och då är literpriset nere på 48 kronor.
Vi använder en halv deciliter till varje maskin så då räcker en dunk till hundra tvättar och varje tvätt kostar 2,40 kronor.
Vi använder bara en halv deciliter till varje maskin, då blir kläderna rena, mjuka och luktar gott.
Och det känns för jäkla bra!

4 responses to “Tvätta med linoljesåpa

  1. Precis vad jag letade efter, hur man doserar tvätten. Har provat att tvätta med tvättnötter ett tag nu och tycker att det funkar bra förutom i lägre temperaturer då man måste göra avkok på nötterna. Märkte häromdagen att det hade börjat växa i avkoket trots att det bara stått en dag i rumstemperatur. Tänker börja tvätta 30 tvättarna med linoljesåpa till att börja med för jag vill inte gå tillbaka till traditionellt tvättmedel och den miljö och hälsobealstning det innebär.

    • Det var min förhoppning när jag skrev inlägget att vi kunde hjälpa någon. Jag har också prövat tvättnötter men tycker inte att det ger tvätten någon fräsch doft efteråt. Vår son håller på att sluta med blöja så vi har hållet på att tvätta nerkissade kläder ett tag. Men linoljesåpan är mycket bra. Jag har dock nu efter några månader märkt att maskinen får en oljig hinna på trumman, vi har en toppmatad maskin. Så vi har kört en maskin i veckan med vanligt tvättmedel, då vi har tvättat lakan så att vi kan köra en maskin med 90 grader och då blir det mycket bättre.
      Lycka till med tvättningen!

      • Hej igen! Nu har jag också tvättat med såpa ett tag och det är så mycket bättre än med tvättnötterna. Dock har jag lite problem med 60 tvätten som jag oftast torktumlar, lakan bla. När den torktumlat så luktar tvätten jättemycket såpa och likaså torktumlaren, nästan lite kväljande. Annan tvätt luktar inte så mycket. Kanske bör jag också köra någon tvätt med vanligt tvättmedel om det är så att det bildats en hinna i torktumlaren också.
        Jag håller också på att tvätta en massa nedkissade kläder förresten, håller också på att potträna min lille kille! Han är 19 månader, det går så där! fast numera säger han till när han kissar även i blöjan som jag ibland får sätta på honom. Pottan vill han mest ha på huvudet! Funderar på att köpa ett sådant där klistermärke att sätta i pottan som framträder då man kissar…

  2. Ami Hansson Cooper

    Hej
    jag har börjat tvätta mina kläder i linoljeåpa från ovolin. Mitt problem att jag tycker kläderna luktar linolja vilket jag inte tycker luktar gott. Har du något tips?

Kommentera

