Ålandssemester

Imorgon bitti åker jag och pojkarna till Uppsala, sover hos mina föräldrar och åker tillsammans med dem till Åland på lördag morgon.
Jag har varit på Åland varje sommar sen jag föddes, men för drygt fem år sen slutade vi att åka dit. Vi har alltid åkt hela familjen tillsammans med mina föräldrars bästa vänner och deras barn. Men när vi barn blev större blev prioriteringarna annorlunda.
Men nu finns det åter små barn i familjen och vi vill ta upp denna fina tradition igen. Så nu ska vi tillbringa en hel vecka tillsammans i samma stuga som jag har otroligt många fina minnen ifrån.
Till rågats allt så kommer Gunnar och Arja, mina föräldrars bästa vänner och hälsar på i stugan ett par dagar.
Johan som är en rastlös själ som inte var så stor lust med att sitta i en stuga en hel vecka kommer efter på cykeln. Han cyklar på söndag, det är 32 mil härifrån till Grisslehamn och han har färdväg och packning planerad. Han beräknas anlända till stugan i Vestanträsk på Åland på onsdagen.
Det känns som att jag har packat ner halva huset, bilen är full med leksaker, cyklar och väskor. Pojkarna har metspön och flytvästar.
Jag har aldrig varit med om att mina söner har varit så förväntansfulla över något i sina korta liv. Det har pratats om Åland i flera veckor, frågat när vi ska åka. Vi har tittat på bilder på fartyg och tittat på kartor så båda pojkarna är helt införstådda med att vi ska åka ut på havet.
Det avspeglar sig i deras lekar också, idag var hammocken ett fartyg och hönsen som gick runt på gräset och pickade var hajar. När någon av pojkarna låtsades tappa något överbord så häll de i varsin ände av ett räddningsrep och en av dem slängde sig ut i vattnet och när de fångat bollen eller skon eller vad dem nu tappat så drogs den tillbaka upp i fartyget.
Olle är helt införstådd med att Åland är en ö som ligger mellan Sverige och Finland, och han har redan nu bestämt att han ska ät frukostbuffe på fartyget och sen ska han köpa godis och ett glas med vatten.
Att återse stugan med sina underbara läge ska bli helt otroligt, att kliva ur bilen och se allting igen och att ha sina egna barn med sig ska bli helt fantastiskt.
Att jag får möjligheten att ge mina barn samma upplevelser, fast aningen bättre av Åland ska bli otroligt roligt.
Min storebror Andreas kommer på söndagen med sin flickvän Mathilda och min brorson/gudson Charlie för att stanna till på torsdagen.
Det är bara min lillebror som kommer fattas oss, vi har inte ens åkt än men jag saknar Daniel redan. Familjen blir inte komplett utan honom….

20130711-234401.jpg

20130711-234406.jpg

Kommentera

