Frustration som föder något nytt

Jag kan inte springa längre. Jag har inte sprungit en enda meter sen förra lördagen. Det blir snart två veckor. Det kryper i kroppen på mig, jag har varit bitter, frustrerad, ledsen och arg. Min sjukgymnast ger mig diagnosen benhinneinflammation, jag har helt enkelt sprungit för långt, för mycket när jag började springa på grus. Men framför allt så har jag tränat alldeles för ensidigt. Jag har ju inte gjort något annat än att springa. Jag har tränat styrketräning två gånger i veckan men enbart i rehabsyfte för min axel, så det är endast bål och axlar som jag tränat.
Nu måste jag vila från löpning i flera veckor och köra alternativ konditionsträning. Så i måndags provade jag på vattenlöpning och vattencykling, det var sjukt jobbigt. Blir ett helt annat konstant motstånd att springa eller cykla i vatten. Du får ingenting gratis om man säger så.
Nu har jag köpt ett årskort på badhuset, till själva badet och till gymmet. Så styrketräning, simning, vattenlöpning och vattencykling står på schemat. Jag måste börja styrketräna allsidigt så att hela min kropp blir stark och orkar med min löpning.
Jag tror att jag kan glömma min terränghalvmara i juli. Sjukgymnasten sa att det kan dröja upp till tvåmånader innan det blir helt bra. Jag har fått några övningar att göra och sen stretchning. Just nu kan jag inte ens ta en rask promenad utan att få ont i benen.
Frustrerande minst sagt.
Jag är ju van att springa flera mil i veckan. Jag saknar löpningen otroligt. Jag vill inte stänga in mig på ett gym eller i en bassäng när vårsolen skiner ute och luften är frisk.
Men om jag inte tar hand om det här så kan jag få långvariga problem och det vill jag till varje pris undvika.
Igår körde jag mitt första gympass. Det blev ben, rumpa och den obligatoriska coren.

Kommentera

