Hoppsan Kerstin, nej jag menar Britta!

image

Vi sa max två veckor kvar, en i varje fall men tji fick vi. Idag på em när jag kom ut strax efter tretiden så stod Britta där med två alldeles färska och blöta små lamm. Det kan inte ha gått mer än tio minuter sen de föddes när jag kom dit men tyvärr vet jag inte vilken av de två som kom först. Det blev lite tumult eftersom Kerstin tog sig an ett av lammen, ni vet högdräktig och full med hormon, klart att man tror att det är ens egen unge. Hon började slicka och blev skogstokig när jag försökte separera de. Olle sprang i skytteltrafik fram och tillbaka i lagården med spännband så jag kunde få fast en grind och dela på boxen. Tack och lov att pojkarna var med. Jag var lite orolig för ett av lammen eftersom det blev trampat på i tumultet och bara låg ner och Britta brydde sig bara in det lammet som Kerstin visat intresse för.

image

Men när vi gick därifrån en stund och sen kom tillbaka så stod det upp och diade så det är mig ingen fara. Jag tror att ett av lammen, det som har mycket vita tecken är ett tacklamm men den som är mörkbrun med enbart några vita strån i pannan har jag inte kollat än. Det blir vägning ikväll och mer noggrann undersökning.

image

image

Söta som tusan är de iaf.

Helge måste varit riktigt snabb att betäcka Britta, vi släppte ihop dem den 23 september och de är dräktiga i 145 dagar, alltså ca fem månader och idag är det den 25 februari. Snabba puckar!

Kommentera

