Korvstoppning

image

Dessa 18 sidor måste jag memorera tills på torsdag då jag ska skriva en tenta i svenska. Det här strider mitt allting våra lärare pratar om, snacka om att universitetet inte lever som de lär. Sån otrolig dubbelmoral. Jag kan inte låta bli att bli besviken, det här handlar om läs- och skrivundervisning, alltså viktiga saker för oss som ska bli lärare. Men att försöka lära oss allt om hur barn lär sig läsa och skriva på fem veckor fungerar inte särskilt bra. Vi har ingen möjlighet att gå på djupet i någonting utan ska bara försöka lära oss så mycket som möjligt så att vi får godkänt på tentan. Hur ska vi då kunna komma ihåg detta in drygt tre år när det är dags att använda kunskaperna? Om vi inte fick tid och möjlighet att ställa alla frågor vi vill och behöver och får reflektera över det vi lär oss. Det enda vi kommer komma ihåg är den stressiga tiden och den stora tentan, som i verkligheten endast motsvarar 3,5 hp. Det är tråkigt, mycket tråkigt. Men bara att trycka undan känslorna och läsa min sammanfattning av allt vi ska kunna som är 18 sidor lång. Nog för att jag brukar skryta om mitt minne men det här är första gången jag är riktigt rädd för att inte bli godkänd. Jag vet att det finns flera tillfällen att göra omtenta men för mig är det oacceptabelt att misslyckas. Vilket gör att jag sätter mycket press på mig själv. Måste leverera!

Kommentera

