Längtar till våren

Den fjortonde april har jag och Johan varit tillsammans i tolv år, det är länge. Det är väldigt länge. Jag var sjutton år när vi blev tillsammans och fjorton när vi först lärde känna varandra. Det finns inga ord som beskriver hur mycket han betyder för mig, han är en del av mig bara. Jag kan inte föreställa mig mitt liv utan honom, han är min bästa vän och min stora trygghet i livet.
Men han har ju naturligtvis några sidor som inte är riktigt lika underbara, som det här med presenter och uppvaktning. Jag fick ju som bekant ingen uppvaktning alls på min födelsedag i höstas och det är under all kritik. Den enda gången vi har firat vår årsdag var första året, sen dess har det inte blivit av alls. Inte vår tioårsdag och inte vår första bröllopsdag. Han är så tråkig!
Men i år har jag sagt till på skarpen att jag vill att vi ska fira, jag vill åka bort. Det behöver inte vara långt, inte vara någon stor grej. Det enda jag har är några små krav, någon ska bo här och ta hand om barnen och djuren. Vi ska åka till en annan stad och bo på hotell, i denna staden ska det finnas en asiatiskt restaurang med en buffé. Det får gärna finnas något annat att göra, kanske något museum eller något annat som vi aldrig nånsin gör men som vi tycker om egentligen. Jag vill sova hela natten, äta hotellfrukost, strosa på stan, ta en fika och bara vara. Och hör och häpna, jag behövde inte ens tjata! Den helgen åker vi bort men det är en överraskning vart vi ska åka. Det är flera månader kvar och vi har inte skaffat barn- och djurvakt än men jag dör snart av nyfikenhet. Vart ska vi nånstans? Det spelar egentligen ingen roll om det är Flen eller Trosa eller Göteborg, bara mina krav uppfylls. Och det ska vara en riktigt hotellfrukostbuffe a la lyx!

Tänk, om vi tyckte att det var helt underbart så kanske vi kan göra om det när vi varit tillsammans i 24 år!

Kommentera

