Planering

Igår kväll skickade jag in min uppsats så nu har jag avslutat min andra kurs och första termin som universitetsstuderande. På måndag börjar nästa termin och en ny kurs, det är nu vi ska lära oss att bli lärare. Hela terminen ska vi läsa svenska, det ingår läs- och skrivmetoder, grammatik och barnlitteratur. Det kommer bli både intressant och stressigt för den här kursen håller ett helt annat tempo än tidigare. V har obligatoriska moment varenda vecka och minst tre dagars veckan behöver jag bege mig till Karlstad. Vi ska få nya studiegrupper också.
Detta sammanfaller naturligtvis med Johans arbetsresa till Burma, han är borta nästa vecka mellan tisdag och söndag. Jag vet inte riktigt hur det här pusslet kommer att gå ihop men förhoppningsvis ordnar det sig på något sätt. På tisdag har jag lektion och föreläsning mellan 13.14-18 och förskolan stänger 18.00 så antingen går jag ungefär en timme tidigare och missar den första föreläsningen på nya kursen eller så får jag hitta någon annan som kan hämta pojkarna.
En kompis har erbjudit sig och det är jätte snällt men vi får se. Jag har mejlat läraren och frågat om vi verkligen kommer att hålla på ända till 18. På torsdag slutar jag 17 i Karlstad så då måste pojkarna gå till 18 den kvällen också. Men jag kommer inte att lämna dem förrän 11så de slipper ju vara där hela långa dagen i alla fall. Förutom på fredag, fredagen blir en jobbig dag.
Eftersom jag själv måste ta hand om alla djur hela veckan så kommer jag garanterat få riktigt ont i min axel, bära vattenhinkar och ösa hö. Så jag är tvungen att försöka klämma in en behandling hos naprapaten Kajsa i veckan för att inte ta alltför många steg tillbaka när det gäller tillfrisknandet. Men den enda tiden som passar är 08.45 på fredag morgon och jag ska jobba på Statoil mellan 10-18 och Viggo får sitta i bilen med motorvägarna på utanför macken.
Det innebär att pojkarna måste lämnas på förskolan 08.30 sen åker jag direkt till Kajsa och sen direkt till jobbet, jag hinner gå en tio minuters kissrunda med Viggonrunt Statoil och sen får jag gå ut på min rast för att rasta honom, jag får köpa en korv eller något som jag kan äta under tiden jag går med honom. Sen får jag förhandla med den som jobbar kväll om det är okej att jag smiter tio minuter tidigare så att jag kan hämta pojkarna innan förskolan stänger 18.
Puh!
Vi kommer förmodligen att vara riktigt trötta allihopa efter den veckan.
Jag ska ta med mig böcker till Uppsala, vi åker dit ikväll för att fira min mammas födelsedag. Då kan jag läsa lite av litteraturen till nästa vecka under helgen. Jag ska passa på att simma idag och springa i helgen för nästa vecka kommer min motion stå längst ner på prioriteringslistan. Först kommer barnen, djuren och skolan.
Måste jag påpeka att jag inte tycker om att Johan åker bort och jobbar, speciellt inte när det är knappt en månad sen han kom hem från Ryssland. Under tiden han var där så blev pojkarna sjuka och jag missade obligatoriska saker i skolan. Denna resa sammanfaller naturligtvis med ett magsjukeutbrott på pojkarnas förskola så mitt pusslande kommer förmodligen att bli förgäves. Snälla håll tummarna att dem håller sig friska och att allt går vägen. Det är så tråkigt att behöva bli så besviken som jag alltid blir när allt skiter sig.
Nu ska jag packa väskan, läsa kursplanen i svenskaämnet innan det är dags att åka till badhuset för att simma 45 minuter.

3 responses to “Planering

  1. Jag håller på dig! Tycker du är grym som klarar allt på egen hand! Har man inget val så måste det gå! Håller oxå tummarna för att ni slipper magsjukan!!

  2. Tack! Jag håller också tummarna, vet ärligt talat inte vad jag ska göra om någon blir sjuk. Det värsta är ju att vi inte har någon familj i närheten som kan hjälpa till. Det är vid såna här tillfällen jag önskar att jag inte flyttat så långt bort…

  3. Jättekul att få träffas igen Sofie och jag blir då glad varje gång jag hör att du o Josefin träffas – att du o Josefin har hittat tillbaka till varann igen år så kul!
    Jag ska hålla alla tummar för att ni ska hålla er friska i veckan och att pusslet går ihop.
    Och kräv inte för mkt av dig själv bara – du ska hålla hela vägen och också hinna njuta av vardagen med dina fina härliga livsglada grabbar. Om bara ett par år så är dom så mkt mer självgående och mindre beroende av dig och du kommer att ha mer tid för att göra allt det du idag inte hinner. Att hinna plugga o ha småbarn är i sig mer än ett heltids jobb- så var rädd om dig. Kram

Kommentera

