Chokladtryfflar med mascarpone

Jag har flera sorters julgodis i år, allt lchf. Bl.a. Nötbräck, chokladtryffel med mintsmak, chokladtryffel med apelsinsmak, chokladtryffel med hasselnötter och snickers. Men igår så gjorde en riktigt god chokladtryffel med mascarpone. Jag tog det här receptet men använde mörk choklad med 70% kakao och inte helt sockerfri.
Smälte chokladen tillsammans med smöret och blandade sen i mascarponen, tillsatte lite hackade hasselnötter och ställde i kylen över natten. Sen rullade jag till bollar som jag doppade i smält mörk choklad. Men jag rullade inte mina i kakao eftersom jag inte uppskattar smaken av ren kakao. Hälften la jag i knäckformar men den andra halvan som blir en del av en julklapp ville jag ha riktigt fina så dom la jag på ett fat.
Och shit, pommes frites vad goda dem blev. Och det kommer från en som inte ”tycker om” mörk choklad!

60 gram smör
70 gram mascarpone
80 gram mörk choklad
Ev. Hasselnötter
Ev. Sötning

100 gram smält mörk choklad.
Jag tycker att 100 gram till att doppa kulorna i blev mycket, det hade räckt med 60-70 gram.

20121221-092059.jpg

Kommentera

