Julgodis lchf

image
Det här blev något slags nötbräck kan man kanske kalla det. Vi hackade blandade naturella nötter, hasselnötter, cashew, jordnötter och paranötter. Smälte mörk choklad 70% och smör tillsammans och hällde i lite grädde. Blandade ihop allt och hällde i en form och lät det stelna.
Riktigt gott! Jag tänkte göra det här hemma också den här helgen men jag tror att jag gör det i knäckformar så blir det mer lätthanterligt att äta.

image

image
Vi började göra Bounty, alltså kokosgodis men det tog slut på mörk choklad så Jossan skulle göra chokladöverdraget efter att jag åkte hem.  Vi använde det här receptet. Jag är inte särskilt förtjust i kokos så jag smakade aldrig.

image
Men jag är förtjust i Snickers så det gjorde vi såklart. Vi använde det här receptet. Men nästa gång jag gör det så ska jag smälta lite vanligt smör tillsammans med jordnötssmöret annars så stelnar det aldrig så det blir ganska kladdigt att äta.

image
Vi dekorerade med lite hackade jordnötter. Kladdigt men väldigt gott.

image
Jag har bestämt mig för att lära mig att tycka om mörk choklad, jag tycker liksom inte att det smakar choklad utan starkt och bittert av kakao. Men det är ju mycket bättre att äta mörk än vanlig mjölkchoklad. Och när man gör godis av chokladen så spär man ut den med smör och grädde så då smakar det mycket bättre. Då slinker det ner lättare så att jag vänjer mig vid smaken.

Kommentera

