Nöt- och fröbars

 

 

Jag har hittat en nöt- och fröbar som de säljer på universitetet som är ruskigt god och nyttig. Ett perfekt mellanmål.

Men jag skulle vilja göra egna, billigare och mer variation. Plus att jag inte behöver åka ända till Karlstad för att inhandla ett mellanmål.
Men jag hittade inget recept som passade mig. Den baren jag köper är mjuk, de recept jag hittat är bars som gräddas i ugnen.
Så jag gjorde mitt eget. Jag inspirerades av det här receptet.
Men jag tycker inte att torkad frukt och bär är någon höjdare så jag använde flera olika sorters frön istället.
Paranötter, jordnötter, pistagenötter, cashewnötter, mandlar och valnötter. Slängde ner några dadlar och russin. Sen tog jag solroskärnor, sesamfrön, linfrön och pumpakärnor. Slängde allt i matberedaren, hällde på lite sesamolja eftersom jag vill ha dem lite fuktigare än originalreceptet.
Vispade 3 äggvitor hårt och blandade ner i nöt- och fröblandningen. Sen bredde jag ut blandningen på ett bakplåtspapper. Försökte göra det lite snyggt.

image

image

Nu glömde jag dem i ugnen så jag fick skära bort de yttersta kanterna som blivit brända men jag är nöjd med konsistensen och till stor del smaken. Kanske lite smaksättning till nästa gång, salt eller någon sötning av något slag. Sukrin, Stevia eller kanske lite, lite honung.  Vi får se.

image

image

Kommentera

