Min första skinnerfarenhet

 

Igår hämtade jag skinnen av våra slaktade bagglamm.
Jag gör ett litet hopp innan jag visar bilder och berättar mer om någon är lite känslig och inte vill se.

När jag kom till Lindås Lamm så låg skinnen på marken under en takplåt.
Jag fick en sopsäck och vek ihop skinnen, det första jag tänkte på var att de var så tunga, de var ju fortfarande alldeles fuktiga och ullen väger en hel del innan den har torkat.
Jag tyckte inte att det var jobbigt att åka till slakteriet med Tommy, Emil och Tjillevippen och inte heller att se slaktade lamm hänga inne i kylrummet.
Däremot var det obehagligt att hantera skinnen så nyflådda.
Det var lite blod och lite slamsor kvar på dem.
Men när jag kom hem så tog jag på mig ett par handskar och satte igång.
Jag började att lägga ut skinnen på golvet i verkstan, dem ska ligga så kallt som möjligt och eftersom verkstaden inte är isolerad så är det samma temperatur som ute men ingen risk för att det regnar på dem.
Jag slätade ut dem och större ut ett tjockt lager salt på dem, såg till att det kom överallt. image
Nu ser det ut så här.

image
Eva-Lena köpte en säck med salt på Granngården.
Nu ska dem ligga där till på torsdag nästa vecka då jag ska salta en gång till. Och sen en vecka till och efter den veckan så skakar jag av saltet, rullar ihop skinnen och packar ihop för att sedan skicka dem till Tranås skinnberedning.
Ser mycket fram emot att få tillbaka skinnen när dem är klara. Tyvärr dröjer det drygt ett halvår. Men den som väntar på något gott…

image
En nyfiken buhund var med och assisterade. Ni kan tro att han var förvirrad, två dagar innan har han träffat och nosat på bagglammen och nu är bara skinnen kvar.

image
Jag var tvungen att ta ett kort nära för att visa att det var lite äckligt men nu är det gjort. Första gången är alltid värst, vad det än är man gör!

Kommentera

