Nu närmar vi oss slutet, pojkar!

image

Idag har vi skjutsat Emil, Tommy och Tjillevippen till sin sista vila. Jag, Eva-Lena och Lars-Olov lastade in de tre bagglammen i en hästtransport och åkte till Lindås lamm, där Elsa mötte oss. Hon äger slakteriet och kommer imorgon att slakta våra tre och ett fyrtiotal andra lamm.

Imorgon på eftermiddagen åker jag dit och hämtar skinnen som jag ska salta och sen skicka till Tranås för beredning. Jag hämtar också inälvorna och slänger dem i frysen.

Sen ska kropparna hänga i kylrummet hos Elsa till nästa fredag då dem styckas. Då hämtar jag dem färdigstyckade och paketerade i lådor, en lammlåda med andra ord. Då påbörjas arbetet med att lära oss att tillaga och äta lammkött i olika former.
Jag känner mig tillfreds, det var inte så jobbigt som jag trodde.
Dem har levt ett väldigt harmoniskt liv ända fram tills imorgon.
Men imorgon när jag hämtar skinnen kommer det nog kännas lite mer obehagligt.
Men det är vår första gång, nästa år har vi mer kunskap och erfarenhet.

Kommentera

