Lite matnyttigt á la Sofie

Jag tänkte skriva ett inlägg om hur jag äter, vad jag tänker och inte tänker på.
Jag är absolut ingen expert, äter onyttigt ibland när jag inte vill bry mig men håller mig oftast till det som får mig att må bra.

De som känt mig ett tag förstår att det ligger mycket tanke bakom mitt beslut att dra ner på kolhydraterna, jag har alltid älskat pasta och gör det fortfarande.
Jag har valt att bli lite inspirerad av Lchf, Gii men att köra mitt eget race.
Jag är en gottegris av hög rang, älskar fikabröd, glass, läsk, godis och chips.
Men jag älskar också att röra på mig. Jag mår som bäst när jag springer mycket och äter mindre kolhydrater.
Jag kör ingen renodlat lchf-diet med riktigt mycket fett utan försöker köra på så rena livsmedel som möjligt. Gärna ekologiskt när det funkar och med lite tillsatser. Vi äter sällan halvfabrikat här hemma.

Jag valde att börja i liten skala, slutade köpa kryddblandningar, buljonger och kryddblandningar som innehåller E621, glutamat som är en smakförstärkare. Det valet gjorde jag för flera år sen.

Men nu till hur jag äter.
Frukost: Jag äter ytterst sällan bröd, det kan handla om en smörgås i månaden. När jag äter frukost så äter jag inga flingor i filen/yogurten. Utan jag blandar olika frön och nötter istället.
Ingen sylt utan varje morgon jag äter fil/yogurt så tinar jag frysta bär och blandar ner.
Jag tycker mycket om smoothie, så jag blandar gärna en med bär, en skvätt linfröolja, lite kokosfett och naturell yogurt.
smoothie
Ägg är något jag äter varje dag i olika former. Äggröra och bacon är ju ruskigt gott, annars så funkar det med stekt ägg, kokt ägg eller omelett.
äggröra o bacon
Jag undviker frukt eftersom det innehåller mycket fruktsocker och inte är bra för mig som är en gottegris. Däremot så äter jag mycket bär, hallon, jordgubb, blåbär, björnbär osv.
Ibland äter jag gröt men det är ganska sällan. Jag har prövat olika sorter men tycker inte att någon funkar bra, det som är nyttigt är nästan oätligt så om jag lyxar till det någon morgon med pojkarna så blir det mannagrynsgröt eller hemmagjord risgrynsgröt.
Vi använder gammaldags mjölk ganska ofta, den är lågpastöriserad och inte homogeniserad. När mjölken homogeniseras så utsätts den för en kemisk process där fettpartiklarna slås sönder. Den gammaldagsa mjölken är som riktigt mjölk, det blir fettränder på glaset och den måste skakas innan man häller upp.

Jag har tänkt att jag ska pröva baka lite olika lchf-bröd men har hittills bara prövat oopsies. Jag har ett helt skafferi fullt med mandelmjöl, kokosmjöl, olika fröer, nötter, fiberhusk, fibrex, pofiber, Bakepro, sukrin, stevia osv. Det fattas bara lite tid att sätta igång. Mandelbröd, egna varianter på oopsies med kryddor och frön står på väntelistan.
Mandelbröd 3Oopsies
Man kan låtsas att an äter bröd genom att göra en ost- och skinkwrap. Rör ut några ägg med lite grädde eller vatten och stek på båda sidorna, lägg på ostskivor och skinkskivor och rulla ihop.
ost- och skinkwrap
När jag äter yogurt så blandar jag i linfrön, solroskärnor, pumpakärnor, melonkärnor, sesamfrön, paranötter, valnötter, mandlar, jordnötter och  cashewnötter.
Naturell Yoghurt med bär, nötter och frön 2Paranöt
Jag har upptäckt hur otroligt gott det är med nötter. Jag tar gärna en näve nötter till mellanmål under en långdragen föreläsning på universitetet. Paranötter är mina favoriter. Som godis.

Karlstad universitet har flera bra alternativ när man är lite trött eller sugen på något. De har flera raw food-bars, sesambars och en som blivit min favorit.
Seven seeds and nut bar
seven-seeds--nut-bar
Den är så god att jag vill äta en varje dag!

Jag har också prövat att göra plättar på mandelmjöl och det gör jag gärna igen. Det funkar med både pannkakor och våfflor också men det har jag inte provat än. Så länge man får ha vispad grädde och bär till så slinker det ner. 
plättarvåfflor

När det gäller övrig mat så äter jag ytterst sällan ris och potatis utan jag äter mycket blomkål och broccoli. Blomkålsmos, blomkålsris, rostad blomkål i ugnen eller bara kokt. Pasta äter jag någon gång i månaden.
blomkålsrisblomkålsmos
Det enda vita mjölet som jag äter är när jag gör redning i någon sås men det är bara för att jag inte engagerat mig tillräckligt för att lära mig vad jag ska reda med annars.
Nästa gång jag gör egna fiskpinnar så ska jag panera dem med en blandning av sesamfrön och fiberhusk.
fiskpinnar-lchf-2
Det finns många alternativ till det som är “vanlig mat”.
Man kan ha många åsikter om olika dieter men jag kör på det som får mig att må bra.

Ibland chockar jag dock kroppen, som idag när jag åt lasagne till middag.
Jag äter godis ibland när jag vill, ketchup äter jag varje gång jag äter pasta och jag dricker vitt vin ibland och läsk ibland.
Jag är långt ifrån strikt men jag mår bättre så här plus att jag utökat mitt matförråd oerhört. Från att vara kinkig så äter jag nu zucchinipasta och är absolut inte rädd för att pröva nya rätter.
zucchinipasta
Det finns massor av saker jag inte provat än, som keso. Jag har alltid varit rädd för keso, den gryniga konsistensen är inget som tilltalar mig men det är nog ett bra alternativ, antingen som mellanmål med lite makrill eller att blanda i yogurten.
Jag har mycket att lära.

One response to “Lite matnyttigt á la Sofie

  1. Vad roligt att läsa att du i princip äter och tänker precis som jag! T.o.m. det där om keson… Fast jag älskar potatis istället för pasta! På något sätt har det blivit roligare att laga mat då man måste prova nya recept och vara mer kreativ! Jag tror på att man mår bättre om man drar ner på kolhydrater och då främst minskar mängden gluten i kosten.. Synd bara att det är så himla lätt att fuska..! 🙂

Kommentera

