Naturlig hudvård

Sen jag började läsa boken Kärnfrisk familj så har min syn på kemikalier och vad vi egentligen utsätter våra kroppar och vår natur för förändrats.
Min fina svägerska Mathilda har också haft en roll i det hela.
Jag har bestämt mig för att successivt byta ut allt vi har hemma mot vänligare produkter, mot våra kroppar och mot naturen. Det här blir ett långt inlägg så det kommer en läsmertagg!

Elias har asotopiskt eksem över hela kroppen och jag har eksem på två fingrar, det kan inte vara bra för oss att använda oss av spillprodukter från oljeframställning i produkterna som vi använder, som duschtvål, schampoo och olika krämer.
Parabener och alkohol hör inte hemma inom hudvården.
Det finns vissa märken som är riktigt bra men det kostar lite mer än vanliga produkter så därför tar vi det ett steg i taget, när någonting tar slut så ersätter vi det med hud- och miljövänliga produkter.

Weleda har riktigt bra produkter, speciellt att de har ett stort utbud av baby/barnprodukter.
Jag har köpt den här salvan till Elias som nog kommer passa bra i vinter på hans såriga, torra haka.
image
Den innehåller ullfett, bivax och mandelolja, ingenting som på något sätt kan skada Elias känsliga hud.

image
Jag har upptäckt att det absolut bästa sminkborttagningsmedlet är vanlig matolja, i mitt skafferi är det raspolja eftersom olivoljan har ganska speciell doft.
Bara att ta en bomullspad och hälla på lite olja och torka rent mascaran, den försvinner lätt och jag kan lova att området runt dina ögon känns återfuktat efteråt. Och snacka om billigt!

image

Jag har länge tänkt att jag ska börja tvätta håret med schampo utan parabener men har inte kommit för mig, det känns omständigt att leta fram något nätet och jag tror att det är dyrt med specialschampon. Men när det står ett schampo och ett balsam på hyllan på Ica Maxi som är billigare än det schampo och balsam som jag brukar använda så hade jag slut på argument.. Mitt hår trivs riktigt bra.
Nu är det här schampot långt i från ultimat eftersom det är Garnier som tillverkar det och de har inte direkt satsat på sitt mijlöarbete direkt. Jag vill hitta något ekologiskt som tar mer hänsyn till naturen innan jag blir nöjd men det här från Fructis får duga så länge. Ett steg i rätt riktning i alla fall.

image

image
Återigen en produkt från Weleda, på DocMorris apotek har de ett hyfsat utbud av Weledas produkter, långt i från stort men jag bor i Karlskoga så vad kan jag förvänta mig. Men deras produkter är alltid baserade på naturliga, ekologiska och biodynamiska ingredienser.
En duschtvål med citrusdoft fick följa med hem från apoteket förra veckan.

image
Då pratade jag också med hudterapeuten som arbetar på DocMorris, de är speciellt inriktade på hudvård, om ansiktskrämer. Jag har känslig hy men samtidigt fet och jag vill ha naturliga produkter.
Jag fick ett varuprov på den krämen som inte är ekologiskt men den innehåller inget alkohol, inga parabener eller andra konstigheter.
Om jag tycker den passar min hud så ska jag prova köpa en förpackning.
Om det inte passar så ska jag utforska Weledas sortiment.

image
Och till sist så kan jag berätta att vi har slutat att använda oss av tvättmedel och sköljmedel.
Det är inte bra för Elias hud, vår tvättmaskin eller vår natur med vanligt tvättmedel.
Eftersom vi har eget avlopp så rinner vattnet ut i filtreringsbäddar som går ut på våra ängar, där fåren kommer att gå och beta, och deras kött kommer vi senare att äta. Nu påstår jag inte att det är tvättmedelsblandat vatten som hamnar där men rester finns alltid i vattnet.

Lösningen för oss heter Linoljesåpa, en helt naturlig produkt som vi kom i kontakt med när vi skulle såpskura våra trägolv. Vi köpte en flaska på Ovolin och sen dess har vi använt det som i stort sett det enda rengöringsmedlet i huset, när vi städar toaletten, dammar, skurar golvet. Man kan till och med tvätta bilen med det.
Nu har vi alltså gått steget längre och börjat använda det som tvättmedel i maskinen. Kläderna blir rena, luktar gott och blir mjuka. Och det är bra för oss!

2 responses to “Naturlig hudvård

  1. Hejja! Jag har sen länge kört med så mycket ekologiskt och fritt från diverse utfyllnader i såväl mat som hud och städprodukter. Har dock inte provat såpan, men har läst om den på annat håll också, verkar mycket bra. Några favoriter för kroppen är makeup från Dr Hauschka och hudkräm från Urtekram. Urtekram har mycket bra och ganska billiga produkter, även en serie för barn. Har testat en massa annat också, men dessa produkter finns alltid hemma. Lite tips bara, hoppas ni slipper eksem framöver. Kramar Linnea E

  2. Yaay 😀
    Den där linoljesåpan verkade intressant! Får inhandla det nästa gång.
    Kan tipsa om John Masters hårprodukter när du känner att spenderarbyxan är på… Annars är Eubiona bra och hyffsat billigt! Finns massa bra hårgrejer på bodystore.com!

Kommentera

