Vindskydd – dag två

Jag och Viggo gillade idén med att sova under vindskydd så det blev en natt till på nytt ställe. Vi har ju så många berg runt omkring vårt hus så jag höll mig i närheten och på samma berg som natten innan fast med lite bättre utsikt. Det var inte lätt att hitta ett bra ställe i mörkret med ficklampa. Jag blev lite sen att gå ut efter att ha kört enduro med gubbarna på jobbet och matat alla djuren.

20091105 049Berget ligger precis öster omvårt hus och är ganska brant med tät skog och hala hällar när det regnat. Efter en del halkande, kvistar och spindelnät i ansiktet hittade jag en öppen plats högt upp.

För att lyxa till det lite hade jag hittat en till lika stor presenning som jag tänkte att vindskyddet nu skulle täcka min sovplats mycket bättre. Efter många försök och lite funderande trodde jag att det skulle fungera med båda presenningarna.

Senare under natten när regnet kom visade det sig att de glidit isär precis över där jag låg. Jag rekomenderar inte att använda så små presenningar som jag hade, de mätte bara 120*180. Tanken var att en skulle täcka min sovsäck precis om man låg på snedden under den. Vindskyddet jag satte upp första natten fungerade bättre då jag bra använde en presenning.2012-09-30_11-28-24_2032012-09-30_11-27-59_851
Som tur är fungerade mitt sovsäcksöverdrag i goretex (bivy bag), den camoflage färgade säcken, oerhört bra. Ingen fukt kom in och sovsäcken inuti kändes hela tiden torr och varm. Man kan stoppa in liggunderlaget inuti och stänga igen över skallen. Jag är helnöjd. Det enda negativa med sovsäckssystemet är att den svarta sovsäcken tar upp en hel del utrymme.Vilken tur att jag har en stor ryggsäck. Vikten är helt ok om man ser till priset, jag betalade 1200 kr för hela systemet inklusive frakt. Oerhört skönt och bra kvalitét.2012-09-29_10-55-36_9742012-09-30_11-28-41_937

Viggo trivdes också fint på ett litet liggunderlag under presenningen. Han kryper gärna in under trånga mysiga ställen eller i tält. Men jag måste hitta ett litet större vindskydd till nästa gång. Har funderat en del på att skaffa ett sånt vi hade i lumpen, känt under namnen “knäppetält” eller “ensamma vargen”. Jag har också kikat en del på utländska militära vindskydd som inte heller kostar många kronor men är något lättare än de gamla svenska grejerna.
Det blir garanterat fler nätter ute så länge myggorna inte syns till. Fast med ett bättre vindskydd och bara ett.

Kommentera

