På upptäcksfärd i maträttsriket

image

Ikväll så skulle jag pröva något nytt, något utan en massa kolhydrater. Hade helst velat pröva Addes lax med creme fraichetäcke i ugn med zuchinipasta men eftersom vi inte hade någon fraiche hemma fick det bli något annat.
Jag hade fem laxbitar, ett halvt blomkålshuvud och en zuchini hemma.
Jag gjorde blomkålen i ugnen, panerade laxbitarna i vallmofrön och gjorde pasta av zuchinin.

image

image

image

Det blev sådär. Pastan blev som en geggamojja, Adde varnade mig för det, den måste få torka upp lite innan den steks annars så blir allt bara blött.
Laxen blev bra men även om jag lär mig mer och mer att äta lax så fick jag lite kräkkänslor så de sista tuggorna sköljde jag ner med stora klunkar vatten.
Blomkålen däremot blev super, hade nog lite väl mycket olivolja, den hade nog blivit knaprigare med mindre olja, så får det bli nästa

gång.

image

image

image

Det ser lite fattigt ut på tallriken, skulle ha haft en fin och färgglad sallad till men jag åt så mycket sallad till lunch att jag inte orkade göra iordning nu till middagen.

Johan gillade maten skarpt, Elias smakade av allt, precis som vanligt. Men han åt inte upp.
Olle vägrade, det var helt fel kväll att pröva en sån här maträtt på.
Det såg nämligen ut så här under tiden jag lagade maten.

image

Han är väldigt känslig just nu min lilla blivande treåring.

image

Men han sitter fint i Ergon och blir nöjd bara han får vara nära.

image

Den andra pojken däremot, han bara busar!

image

Kommentera

