Roligt, nytt, gammalt och tråkigt

På onsdag nästa vecka så har jag min första salstenta, delkursen handlar om skolans historia och det blir spännande och läskigt.
Jag gillar när frågor har svar, alltså rätt eller fel.
Men den här tentan har tre essäfrågor som behandlar skolans utveckling och förändring från 1800-talet fram till idag.
Vi ska beskriva paralellsystemet och förklara hur olika samhällsgrupper har haft för möjligheter till utbildning och flickor och pojkar.
Vi ska beskriva hur skolans styrning har förändrats de senaste 200 åren och hur det kan ha påverkats av  samhällsförändringar.
Vi har fyra timmar på oss att svara på frågorna.
Hur ska jag kunna hålla reda på allt det där i mitt lilla huvud och sen verkligen få ner allting på pränt?
Det blir en utmaning.

Nu på torsdag så åker jag och pojkarna till Uppsala, på fredag morgon så har jag en läkartid på Idrottsskadecentrum.
Jag ska äntligen träffa ortopeden, som gav mig en kortisonspruta i axeln i april, igen.
Axeln har blivit bättre men inte helt bra. För några dagar sen så kom smärtan tillbaka med full styrka så det är skönt att det bara är några dagar kvar.
Jag hoppas verkligen att det blir bra den här gången, så att jag kan börja träna lite styrka i liten skala.
Konditionen funkar men inte styrkan.
Idag sprang jag 10,3 km och älskar det!

På lördag kommer vi hem igen och på söndag så hoppas jag verkligen att lekträffen med Susanne & Anton blir av. Vi har saknat dem så mycket men tiden räcker helt enkelt inte till till allt längre. Mina gamla mammavänner som var en enormt stor del av mitt liv har hamnat i skymundan.
Men någon gång ibland måste vi försöka

Kommentera

