På gång

Jag har inte ansträngt mig något särskilt med att odla de två sista åren. Eftersom min axel inte tycker att jag ska gräva mig något land så har det blivit minimalt med frön och plantor.
Som tur är har jag två skruttiga, billiga och helt värdelösa ”växthus” från Rusta. Jag fick en tomatplanta av Agneta som jobbar på öppna förskolan. Så fick jag två tomatplantor av Eva-Lena som vi äger får ihop med. Gurkplantor fick jag av Caroline.
Jag har gett de vatten men inte orkat bry mig nämnvärt men hej vad det växer grejer på vår gård.

För det första har det kryllat av smultron, blåbär, kantareller och vildhallon.
Och alla fruktträd vi fick i bröllopspresent har blommat och nu kommer det äpplen på tre träd.

image

Det kommer plommon.

image

Det kryllar av tomater.

image

Och kolla in mina små gurkor som är på g.

image

Åh, titta! Ett litet, litet ensamt päron.

image

Vi har ju alltid haft en dröm om att bli mer självförsörjande.
Tiden och engagemanget är till vår nackdel just nu. Men sen vi köpte traktorn så öppnas ju många nya dörrar med möjligheter.
Jag önskar mig ett växthus nästa år när jag fyller 30! Så ni kan ju börja spara pengar redan nu.

Tänk om vi plöjde upp en bit av en hage till potatisland och då satte vi också morötter, ärtor, sallad, gurka, tomat, olika kryddor, vindruvor, paprika och massa annat.
Jag har velat ha fler bär och fruktväxter eller buskar länge. Mer röda vinbär, svarta vinbär, fläder, hallon, jordgubbar, smultron, det finns så mycket och plats har vi ju gott om.

Drömmar har vi också gott om.
Vi känner oss inte riktigt hemma i det här konsumtionssamhället med helt  knasiga värderingar och dagens ekonomiska situation och folk förhållningssätt till pengar ska vi inte ens börja prata om.
Det finns så många fel i världen att det känns svårt att försöka vända något rätt.
Men om min axel är hel nästa år så kan vi börja med odlandet och starta där. Varje litet steg i rätt riktning är en stor sak.

One response to “På gång

  1. Vi känner likadant när det gäller pengar, konsumtion och odlande. Jag önskar mig också ett växthus i 30års present och nästa år ska vi också ha ett grönsaksland. Vi ska förbereda för det i höst. Fast vi har ingen traktor så vårt lär bli något mindre än ert. 😉

Kommentera

