Fjällvandring på Fulufjället

Nu har tiden äntligen funnits så att jag kan sätta mig ner och skriva lite och lägga in bilder från vår vandring.

Vi åkte upp till Särna i onsdags och var där med pojkarna och deras farmor och farfar i ett hus på byn som tillhört farfars släkt. De skulle stanna där med pojkarna medan vi var ute och vandrade.
På torsdagsmorgonen gav vi oss av till Fulufjällets Nationalpark.

Vi började med att vandra de två kilometerna till Njupeskär, som är Sveriges högsta vattenfall på 93 meter. Därifrån klättrar/vandrar man upp på Fulufjällsmassivet. Sen är det bara att gå och gå och gå.

Man kan gå ända fram till vattenfallet, sticka in handen I stålarna om man vågar. Jag vågade inte, stenarna var riktigt hala och min balans är inte den bästa med en 25 kg ryggsäck på ryggen. Men det är mäktigt att vara nära.

Det var riktigt jobbigt att gå upp på fjället, klättra på stenarna med Viggo I koppel och ryggsäck på ryggen. Jag är inte van att gå I kängor så jag blev ganska öm I vristerna på en gång, det höll sig alla tre dagar. Kändes som att jag hade blåmärken runt fotlederna.

Dit upp skulle vi. Allra högst upp.

Utsikten var värd klättrandet, om man säger så.

Äntligen uppe.

Vi vandrade ungefär två milen om dagen, första dagen så gick vi till Rösjöstugorna, vilade en stund och gick sen vidare till Särnmansstugan och åt lunch där.

Delikatesslunch första dagen.

Viggo stressade de första timmarna, det är inte så lätt för honom att förstå att vi inte är ute på en vanlig långpromenad utan att vi ska vandra I tre dagar. På eftermiddagen den första dagen så var han helt slut.
Men han stormtrivdes däruppe på fjället, det var som att han var I sitt rätta element. Ingen trafik, inga jobbiga småbarn, bara husse, matte och naturen.

Det var så roligt att bara ta det lugnt och fotografera, jag är lite kär I min systemkamera men hemma har man inte så mycket tid att ta fina kort. Förutom de man tar på pojkarna.

På kvällen kom vi fram till Tangsjöstugan, vi fyllde på lite vatten från fjällbäcken och hittade sen ett bra ställe att slå upp tältet på.

Tangsjöstugan är en kombinerad rast/övernattningsstuga med 12 bäddar.

Viggo var så trött att han inte orkade vänta tills vi var klara med tältet utan han somnade utanför.

Andra dagen så gick vi runt Tangsjöleden och vidare en bit mot Bergådalsstugan innan vi slog läger. Dagen bjöd på skrämmande hopp över forsande bäckar som fick mig att börja gråta, hisnande utsikt medans vi åt lunch och vandrande I fjällbjörksskog med tusentals myggor.

Sista dagen så vandrade vi vidare fram till Bergådalsstugan och sen tillbaka till Rösjöstugorna och vidare ner till parkeringen igen. Eftermiddagen bjöd på piskande regn från alla håll och starka vindar så kameran fick stanna I väskan. Det var ingen njutning på slutet kan jag lova.

Men det här var en njutning, att få komma tillbaka till pojkarna.

Vi vandrar gärna igen, men då ska vi ha varmare sovsäckar. För när det står komfort +12 och extreme +5 på sovsäcken så betyder det att det inte är särskilt komfortabelt att tälta på 1000 meters höjd när det är ca 5 plusgrader ute. Vi frös om man säger så. Andra natten så satte vi ihop våra sovsäckar, vi har en vänster och en höger så det är bara att sätta ihop de med blixtlåsen så har man en enda stor sovsäck. Det funkade helt okej, med mössa, fyra tröjor, dubbla strumpor och byxor så sov jag hyfsat.