Fläskkotlett i ugn med blomkålsris

image

Idag tänkte jag prova på blomkålsris för första gången, de som känt mig länge förstår hur stor grej det är för mig att testa nya maträtter.
Jag kokade riset lite för kort tid men jag var tvungen att springa ut och jaga Elias. Man river bara blomkål på den grova sidan av rivjärnet och slänger ner i kokande vatten.
Fläskkotletterna brynte jag i stekpannan och la de sen i en ugnsform, hällde på en blandning av creme fraiche, grädde och sambal oelek. Lite salt och peppar på det och sen in i ugnen i 30 minuter.

Kotletterna blev riktigt goda och jag gillar smaken av blomkål.

Jag byter gärna ut det vanliga riset mot blomkål igen. Pojkara gillade riset men tyckte att såsen till kotletterna blev för stark.
Mer blomkål åt folket!

image

Kommentera

