Direktrapport från Åsbergsviken

image

Här sitter vi vid badplatsen som ligger en dryg kilometer hemifrån, fullt på påklädda och fryser. När vi åkte hemifrån så var det strålade sol och riktigt varmt och gött. När vi kommer hit så påminns jag om hur mycket det alltid blåser här. Det är kallt, pojkarna huttrar, darrar om läpparna och vi ska snart åka hem. Vi äter några Tom & Jerry kex först och väntar tills vi passerat femminutersgränsen, då har vi iaf gett det en ärlig chans. När kommer den riktiga sommarvärmen? När pojkarna kan springa nakna och jag sola min bleka lekamen. Är den tiden förbi? Har den riktiga sommaren försvunnit framför våra snopna ansikten? Står vi här besvikna med våra semesterplaner och undrar varför det inte räcker med att vi pantar våra flaskor och har bytt till lågenergilampor? Ska vi verkligen behöva anstränga oss och tro på att klimatförändringarna är här och nu och att vi inte kan vänta längre? Måste just jag? Jag är bara lite bitter över att det i slutet på juni inte ska kunna gå och doppa sig i en jäkla sjö, jag säger inte att det är kallt idag just pga klimarförändringarna. Men när vi var yngre så badade vi hela sommarlovet, verkligen hela sommarlovet. Upplever vi allting annorlunda nu när vi är vuxna? Att man blivit kinkigare med kyla tvivlar jag inte en sekund på men jag vill fan också bada. Jag vill simma under vattnet, stå på händerna och göra kullerbyttor. Jag vill dyka, göra magplask och få sand mellan tårna och på andra ställen. Jag vill vara i vattnet så länge att mina tår och fingrar ser ut som russin. Vilken tur att jag ska läsa till lärare, så att jag får sommarlov igen.

image

Kommentera

