Det godaste jag vet

Idag får vi besök av Johans barndomsvän Torgny aka Knot med hans Tess och barnen Natanael 3,5 och Leia 2 år.
Jag tänkte bjuda på god efterrätt efter grillningen. Glassosttårta.
Vissa kallar det cheesecake men här säger vi glassosttårta.
Enkelt att göra och världsgott!
Tre skålar, en elvisp, slickepott och lite grejer.

image

image

3dl vispgrädde vispas med 1 tsk vaniljsocker i en skål.

image

3 äggulor vispas med 2 dl socker i en skål, tillsätt philadelphiaost.
I receptet står det 35 gram men det är ju det som är gött så jag brukar ha i minst 100 gram.

image

I sista skålen vispar du 3 äggvitor.

image

Sen blandar du ihop alltihop.

image

Krossa några digestivekex i botten på en form med löstagbara kanter.

image

Sen improviserade jag, hade en bit blockchoklad liggandes i skåpet så jag hackade den.

image

Och blandade i det i smeten.

image

Ner med det i formen och strö över krossade kex igen.

In med det i frysen i några timmar och sen njut. Njut av varje tugga för du vet aldrig när du får känna en så underbar smak i din mun nästa gång.

image

Kommentera

