Hur gör man?

Johan kom hem från jobbet igår febrig och förkyld men var ändå tvungen att åka tillbaka imorse. Han skulle releasa en helikopter och det kunde bara han göra. Han kom hem vid lunch och sen dess har vi hängt i sofforna både han och jag.
Jag har så svårt att tillåta mig själv att vara sjuk, att släppa på ansvaret.
Jag tycker att man inte kan avsäga sig ansvaret som mamma och djurägare bara för att man inte mår bra.
I förmiddags så klädde jag på pojkarna som båda var feberfria imorse. Vi var tvungna att gå ut och Elias var som en kalv på grönbete.

image

Båda två tyckte att det var riktigt skönt att komma ut.

image

Det höll i sig ungefär tills vi kom bort till fåren efter några minuter så var Elias energi slut så det var bara att gå in.
Jag frågade Madde om hon kunde ta mitt pass imorgon eftersom jag skulle jobba mellan 10-18.
Det finns någon som kan ta mitt pass och jag är knappast oumbärlig på mitt jobb så varför detta dåliga samvete?
Jag har dåligt samvete för allt, för att pojkarna ville gå ut nyss men varken jag eller Johan orkar.
Viggo har haft några tråkiga dagar, vi var ute en stund på fm, jag har gått en långsam två km promenad som gjorde mig yr i huvudet och igår gick vi i en och en halv timme.
Jag klarar inte av att bara släppa allt, och lägga mig och vila.
Det hade varit en helt annan sak om Johan varit frisk men nu är vi ju sjuka båda två, hur gör man då?
När någon av pojkarna blir ledsen, och jag är i närheten så är det bara jag som duger. Det gör mig frustrerad eftersom jag alltid offrar mig, jag tycker att det är viktigare att Johan vilar än att jag vilar, jag kan göra det, jag kan hämta det. Jag kan gå ut med Viggo, gå upp till fåren.
Varför är jag så? Varför sätter man alltid alla andra före sig själv? Hur risig man än känner sig.

image

Så här tillbringade jag och Olle tiden medan Elias sov ute i vagnen och Viggo satt i långlinan. Vi kollade på Shrek.
Sen kom Johan hem.

image

Då blev den andra soffan också ockuperad.
Såna här dagar önskar jag att Elias var lite större och mer självgående i sin lek utan att riva huset.
Men bara såna här dagar, i vanliga fall vill jag allt annat än spola fram tiden, vill inte gå miste om en enda dag med honom.

image

2 responses to “Hur gör man?

  1. Emanuel och Caroline

    Vi kommer på lördag och leker med pojkarna och djuren, så kan mamma och pappa Saxe få ta igen sig lite:)

  2. ulla nordi skön

    Jag har alltid varit som du är, satt alla andra framför mig själv. vet inte varför det bara är så. Vi är lika, kanske därför vi trivdes så bra tillsammans.
    Kramar från Ulla!

Kommentera

