När katten är borta…

Jag har känt på mig sen Kerstin fick sina två lamm att tackorna skulle passa på att lamma när jag och pojkarna var borta.
Och visst blev det så.
Vid halv två tiden natten mellan lördag och söndag födde Britta två friska och fina lamm.
Först kom ett bagglamm som är mörk med vit fläck på huvudet och vit tipp på svansen, efter honom kom en tacka som är hel mörk. Båda vägde 10 timmar gamla 3 kg var.
Om vi jämför med Kerstins lamm som vägde 3,3 baggen och 3,6 tackan men de var 18 timmar gamla vid vägning.
Igår kväll ringde Johan och berättade att han trodde att Anna skulle vara näste man på tur. Ett av Kerstins lamm hade försökt dia från Anna.
Vi bestämde att han skulle avvakta till nu på morgonen och flytta Britta och hennes lamm tillbaka till stora båset där alla står tillsammans och låta Anna stå ensam i en box.
Men vid halv åtta på morgonen så möts Johan av att Anna står och diar ett litet nyfött lamm.
Så han fick spärra av inne i stora båset med grindar. Det är förmodligen en tacka och som modet verkar vara i år är hon helmörk med vit fläck på huvudet.
Allt verkar ha gått bra och nu längtar både jag och Olle hem till gården.
Nu har vi helt plötsligt fem små lamm.
Bilder kommer senare när jag befinner mig närmare än 25 mil från gården.

Kommentera

