Livets första dygn

image

12001 och 12002 har nu gjort sitt första dygn här på Övergården. Jag vägde de i förmiddags och pojken vägde 3,3 kg och systern med vita frisyren vägde 3,6 . Nu är det ju inte deras födelsevikt utan de hade hunnit bli 18 timmar innan jag hade införskaffat mig en våg med decimaler i skalan.
Flickan visade redan från början att hon var mer på hugget, hon ville ställa sig upp på en gång och var snabbt fram och letade efter spenen. Brorsan däremot är lite mer tillbakadragen och inte lika sprallig.

Ingen av de andra tackorna visar några tecken på att vilja sätta igång.
Jag vill ju ha fler lamm… nu.
Jag har varit ute i fårhuset säkert tjugo gånger idag b och jag har hållt i de så att Olle har fått klappa två gånger. Han tycker att lammen är söt och skön, för att citera honom.
Jag hoppas att det inte blir allt för länge mellan lamningarna, vill ju inte känna sig helt låst hemma på gården.

Kommentera

