På tisdag, på torsdag

Tänk att det är samma Johan som är programledare på Bolibompa som det var när vi var små och han ser ju nästan precis likadan ut. Man kan gott hoppas på att åldras på samma sätt.

image

När vi var små så tittade man på barnprogram en kvart på kvällen, mer fanns det inte. Nu svämmer tvn över av tillgänglighet, dygnet runt finns det på flera olika kanaler. Det är inte samma känsla som när vi var små, det är nog snarare en avsaknad av känsla nu för tiden.

Jag känner mig väldigt gammal när jag skriver det här men det är stor skillnad.

Nu är allt gjort på datorer, finns nästan inga program med riktiga människor eller gjorda på riktigt av människor.

Några lerserier finns ju, som Pingu, Fåret Shaun och Bert & Ernie.

Men vi tittade ju på Trasdockorna, Björnes magasin och har ni glömt de underbara klippen med de pysslande händerna? Joels bitar, Rädda Joppe! Lillstrumpa och syster yster.

En visslande farbror som klippte och klistrade och det enda man såg var hans händer.

http://www.youtube.com/watch?v=voPNYzTU7aU

Eller den farbrorn som skapade berättelser i ett stort tråg med filmjölk.

http://www.youtube.com/watch?v=9dvPDYhuAoI

Underbart!

På fredagar var det lyx med Disneyklubben, en hel timme tror jag det var. Med Räddningspatrullen och Darkwing Duck!

Nu är det dåligt ritade serier med dålig handling.

Både jag och Johan har alltid tyckt väldigt mycket om SkrotNisse. När jag lyssnade på Robert Gustafssons självbiografi så berättar han om arbetet med att spela in SkrotNisse. Han gör rösten till en av personerna. Jan Lööf och Lars-Åke Kylén lade ner 8 år av sina liv på att skapa världen som serien utspelas i. 8 år i en källare! Det är helt fantastiskt!

 

Jag köpte en bok som heter Örnis bilar när jag var på loppis förra helgen, det är Jan lööf som målat bilderna och Olle tycker verkligen om boken. Det syns direkt att den har ett nära släktskap till Skrotnisse och hans vänner.

Nä hörrni, det var nog fan bättre förr!

Kommentera

