Tycksynd

Google måste vara en förbannelse för sjukvården, det lär ju krylla av självdiagnostiserade människor ute på landets vårdcentraler.
Jag tror att jag ska sälla mig till den skaran imorgon bitti.
Sen i fredags jag haft ont i halsen, mest kvällstid, vilket är besynnerligt. Första dagarna enbart på höger sida men för några dagar sen så bytte det till vänster. Jag är väldigt öm utanpå halsen på en punkt precis nedanför käkbenet. Det gör sjukt ont när jag sväljer och den bakre vänstra delen av tungan är också öm. Känns sluddrigt när jag pratar för att jag inte kan röra tungan ordentligt. Det gör för fan ont till och med när jag tar djupa andetag.

Efter lite googlande så har jag ställt diagnosen HALSFLUSS.
Det bådar gott speciellt när jag tackat ja till att jobba extra både fredag och lördag kväll.

Har tänkt ringa vårdcentralen imorgon bitti av två andra orsaker så jag kan ju lika gärna slå tre flugor i en smäll.

Jag förtjänar lite tycksynd helt enkelt.

Under hela min uppväxt var jag helt övertygad om att det var ett riktigt ord, tycksynd. Det är för övrigt ett väldigt bra och användbart ord.
När jag under min tonårstid sitter vid matbordet hemma hos min vän Jossan så  krånglar hennes yngre bror, han vill inte ha maten utan blir ledsen och rusar ifrån bordet.
När han gått säger jag helt enkelt, äh låt honom vara. Han vill bara ha tycksynd, varpå alla vid bordet börjar skratta åt mig. Vad tusan sa jag för något?!

När jag sedan kommer hem så frågar jag mina föräldrar varför jag trott i  hela mitt liv att det är ett riktigt ord. Då förklarar min pappa att det är Pännti Varg, från Fablernas Värld som går ut i skogen och sen vill ha lite tycksynd.
Numera är det ett etablerat ord även i familjen Elmegren, som var de som fick mig att förstå att allt som händer i sagornas värld inte alltid finns i verkligheten.
Men det är ett bra ord, just nu förtjänar jag lite tycksynd.

2 responses to “Tycksynd

  1. Linnea Elmegren

    Stackare, du får massa tycksynd från mej, och tack för ett ypperlig ord som jag haft mycket nytta av i livet! Hoppas du mår bättre snart.
    Kramar från Linnea

  2. Kan inte en vanlig Ovva lägga in bilder i detta forum?

Kommentera

