This is Burma or Myanmar?

Burma är inte vad det tycktes från början. Alltså inget stängt land som Nordkorea. Skulle nog mer beskriva det som en blandning mellan thailand och indien. Landet är på väg mot demokrati och turisterna strömmar in. Flygplanen hit är fullbokade och hotellen har inte speciellt många rum lediga.

På flygplatsen trodde jag att man skulle mötas av beväpnade soldater som gick igenom varendra pryl man hade i väskan, men så var det inte. Inga större problem så länge man har turist visum.

Efter att ha ställt lite frågor fick jag reda på följande: byggarbetarna som bygger en ny hangar tjänar under 100 USD i månaden de flesta runt 70. En välbetald tekniker för markutrustning på flygplatsen tjänar runt 200 i månaden kanske ända upp till 500. En högre chef för flygbolagens underhållsavdelning kan tjäna 5000 i månaden. Enormt stora löneskillnader, och de flesta lever ju på under 100 usd i månaden.

Eftersom jag har lite kort om tid med internetuppkopplingen tänkte jag bara ladda upp några bilder från gatan här i Yangoon (Rangoon i västerlandet Sverige).

Har blivit erbjuden en turistresa till Bagan tydligen ett populärt resmål i Burma till en 2000 år gammal buddhist stad. Eftersom jag annars måste sitta och vänta tills det blir måndag igen kan jag ju lika gärna åka. Inte så ofta jag turistar överhuvudtaget särskilt inte i andra länder då jag är rätt tråkig och gillar att hålla mig runt mitt eget hus. Nu har jag egen tolk och chaufför dessutom.

 

Kommentera

